Tein uudenvuoden lupauksen, oikeammin uudenvuoden aikeen, että joka ikistä juhlan aihetta ja pientä kekkerin poikasta huomioimme jollain tavalla.
Mokkapalat oli ensimmäisen toive, kuten aina.
Mokkapalat
Pohja
5 dl sokeria
5 dl vehnäjauhoja
2 tl vaniljasokeria
1½ tl ruokasoodaa
*
1 tl suolaa
2½ dl vettä
200 g voita
4 rkl kaakaojauhetta
*
1 dl vahvaa kahvia
2 kananmunaa
kuorrutus
150 g voita
2 rkl maitoa tai vahvaa kahvia
1½ rkl kaakaojauhetta
n. 4 dl tomusokeria
strösseliä tai nonparelleja
Sekoita kuivat aineet (sokeri, jauhot, vaniljasokeri, ruokasooda) kulhossa keskenään. Mittaa pieneen kattilaan suola, vesi, voi ja kaakaojauhe, kiehauta seos. Yhdistä jauhoseos ja kiehautettu voiseos. Keitä vahva kahvi ja lisää kulhoon, sekoita tasaiseksi. Kun taikina on jäähtynyt, sekoita joukkoon kananmunat. Vuoraa syvä uunipelti leivinpaperilla ja kaada taikina pellille, tasoita pinta. Paista 200-asteisessa uunissa n. 20 minuuttia. Jäähdytä kakkulevy ennen kuorrutusta.
Valmista kuorrutus mittaamalla pieneen kattilaan voi, maito tai vahva kahvi sekä kaakaojauhe, kiehauta seos. Sekoita joukkoon vispilällä tai taikinanuolijalla tomusokeria, kunnes saat tarpeeksi paksun kuorrutteen. Levitä kuorrute jäähtyneelle kakkulevylle nuolijan avulla ja ripottele pinnalle strösseliä. Anna kuorrutteen jähmettyä ennen tarjoilua.
Vinkki: Keitä erittäin vahva kahvi ja käytä sitä niin taikinaan kuin kuorrutteeseen. Mikäli haluat vaaleamman kuorrutteen, käytä vähemmän kaakaojauhetta. Halutessasi voit korvata pohjasta kahvin piimällä. Vehnäjauhot voi korvata gluteenittomalla vaalealla jauhoseoksella.
Ohjeet on aina luettava tarkkaan.
Näitä selkokielisiä ohjeita on monenlaisia ja eräänlaista lukutaitoa myös kuvaohjeet vaatii.
Peruskoulun kotitaloustunneilta on kuvallisia ohjeita kertynyt pieni kansiollinen.
Leipoessa muokkasimme kuvaohjetta sanalliseen ohjeeseen sopivaksi.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti